A Night with the Space Nobelists

Avaruus ei ole ollenkaan kaukana. Vain tunnin ajomatkan päässä, jos ajat autollasi suoraan ylöspäin.” Fred Hoyle

Viimeisen 10 vuoden aikana moni Nobelin fysiikan palkinnoista on mennyt avaruuden, kosmologian ja maailmankaikkeuden salaisuuksien tutkijoille. Ajankohtaista ja jännittävää aihetta juhlistaakseen Suomen Fyysikkoseura julkaisee toukokuussa Youtubessa “A Night with the Space Nobelists ” -videosarjan.

Toukokuun aikana julkaistava neliosainen sarja koostuu kolmen avaruustutkija-nobelistin haastatteluista sekä jaksosta, jossa suomalaiset avaruustutkijat keskustelevat aiheesta suomeksi. Lisäksi jaksossa kuullaan vierailijoiden puheenvuoroja. Osana sarjaa julkaistaan syksyllä myös aihetta käsittelevä artikkelisarja seuran blogissa ja Arkhimedes-lehdessä. Sarja sopii erinomaisesti myös nuorille.

Sarjan tuottaa Suomen Fyysikkoseura yhteistyössä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa. Sarjaa sponsoroivat Magnus Ehrnroothin säätiö ja Suomen Tiedeseura. Tapahtuma on osa Tutkitun tiedon teemavuoden ohjelmaa.

Sarjan aikataulu ja linkit videoihin (tekstitetty suomeksi):
Ti 4.5 Reinhard Genzel ja supermassiiviset mustat aukot
Ti 11.5 Didier Queloz ja eksoplaneetat
Ti 18.5 Adam Riess ja kiihtyvästi laajeneva maailmankaikkeus
Ti 25.5 Paneelikeskustelu: Mikä on Nobel-palkinnon merkitys

Nobelistit

Reinhard Genzel on Max Planckin Maapallon ulkopuolisen fysiikan instituutin apulaisjohtaja, Ludwig Maximilian -yliopiston professori ja Berkeleyn yliopiston emeritusprofessori. Hänelle myönnettiin vuoden 2020 fysiikan Nobel-palkinto yhdessä Andrea Ghezin kanssa “supermassiivisen kompaktin objektin löytymisestä galaksimme keskustasta”.

Didier Queloz on astrofysiikan professori Cambridgen yliopistossa ja Trinity Collegen fellow-tutkija. Hänelle myönnettiin vuoden 2019 fysiikan Nobel-palkinto yhdessä Michel Mayorin kanssa ensimmäisen Auringon kaltaista tähteä kiertävän eksoplaneetan löytymisestä.

Adam Riess on Bloomberg Distinguished -professori Johns Hopkinsin yliopistossa ja Yhdysvaltain Space Telescope Science -instituutissa. Hänelle myönnettiin vuoden 2011 fysiikan Nobel-palkinto yhdessä Saul Perlmutterin ja Brian P. Schmidtin kanssa maailmankaikkeuden kiihtyvän laajenemisen havaitsemisesta.

Keskustelijat

Maarit Käpylä on professori Aalto-yliopistossa ja saksalaisen Max Planck-instituutin Solar and Stellar Dynamos -tutkimusryhmän johtaja. Hän tutkii tähtien magneettista aktiivisuutta tietokonesimulaatioiden avulla.

Peter Johansson on professori Helsingin yliopistolla. Hän tutkii supermassiivisia mustia aukkoja, sekä galaksien syntyä ja kehitystä.

Yliopistotutkija Venus Keus Helsingin yliopistosta on teoreettinen hiukkasfyysikko, joka tutkii maailmankaikkeutemme alkuhetkiä.

Massimiano Bucchi on yhteiskunnan, viestinnän, tieteen ja teknologian professori Trenton yliopistossa Italiassa. Hän on kirjoittanut useita kirjoja, mm. “Kuinka voitetaan Nobelin palkinto” (Gaudeamus, 2018).

Juontaja

Sarjan juontaa Tommi Tenkanen, joka on taustaltaan teoreettinen fyysikko. Hän on kokenut tietokirjailija ja tieteen kansantajuistaja.

kuvien oikeudet: Maarit Käpylä: Matti Ahlgren, Tommi Tenkanen: Newpix Photography, Massimiano Bucchi: Vilja Pursiainen