Euroopan fyysikkoseura

Suomen Fyysikkoseura kuuluu Euroopan fyysikkoseuraan  (The European Physical Society, EPS). EPS on voittoa tavoittelematon järjestö, joka perustettiin 1968 vahvistamaan siteitä Euroopan fyysikoiden välillä ja pohtimaan fysiikan tutkimukseen, koulutukseen ja tiedepolitiikkaan liittyviä ajankohtaisia aiheita, jotka koskettavat kaikkia Euroopan maita. Yhdistyksellä on useita komiteoita ja työryhmiä jotka edustavat fysiikan eri osa-alueita ja työskentelevät useiden tärkeiden teemojen ympärillä, kuten urakehitys, tasa-arvoiset mahdollisuudet ja yhtenäisyys Euroopassa. EPS julkaisee Europhysics News-lehteä, kuukausittaista e-EPS sähköistä uutiskirjettä, tieteellisiä julkaisua (European Journal of Physics, EPL letters), ja tukee tieteellisen julkaisemisen korkeaa standardia Euroopassa. Muut aktiviteetit sisältävät mm. palkintojen tuklemisen, tieteellisten kokousten järjestämisen ja useanlaiset koulutukseen ja tieteenjulkistamiseen liittyvät aktiviteetit.

EPS:ssä on tällä hetkellä 42 fysiikan jäjerstöä ja tutkimusinstituuttia ja se edustaa kokonaisuudessaan noin 100.000 fyysikkoa. EPS komitea kokoontuu vuosittain. Suomen Fyysikkoseuran edustaja osallistuu kokoukseen.

Suomen fyysikkoseura kannustaa jäseniään liittymään EPS:n henkilöjäseneksi. Liity täältä.