Nobelisti Anne L’Huillierin vierailu

Vuoden 2023 fysiikan Nobel-palkinnon voittivat Anne L’Huillier, Pierre Agostini ja Ferenc Krausz. Nobel-palkinnon voittajista Professori Anne L’Huillier vierailee Helsingissä 6. maaliskuuta 2024. Tämän erikoisvierailun järjestää Suomen Fyysikkoseura yhteistyössä Suomen Akatemian, Suomalaisen Tiedeakatemian, Suomen Tiedeseuran, Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston, Ranskan Suomen-suurlähetystön ja Ranskan instituutin kanssa.

Aamulla Professori L’Huillier vierailee Helsingin Ranskalais-Suomalaisessa koulussa (Lycée franco-finlandais d’Helsinki) ja puhuu lukiolaisille tutkimuksestaan. Toivomme, että hänen vierailunsa rohkaisee luonnontieteissä historiallisesti aliedustettuja ryhmiä innostumaan fysiikasta. Fysiikan edistäminen ja tasa-arvo fysiikassa ovat Suomen Fyysikkoseuran toiminnan keskeisiä tavoitteita.

Iltapäivällä Professori L’Huillier pitää yleisöluennon klo 15:00 Helsingin yliopiston suuressa salissa, vuotuisessa Fysiikan Päivät -konferenssissamme. Tämä englanninkielinen luento on katsottavissa jälkeenpäin verkossa: https://video.helsinki.fi/unitube/live-stream.html?room=l52 . Luennon jälkeen tallenne avataan nähtäville YouTube-kanavallamme.

Luennon ja Fysiikan Päivien päätösseremonian jälkeen Professori L’Huillier sekä Suomen Fyysikkoseuran jäsenistöä osallistuu Ranskan suurlähetystön isännöimälle vastaanotolle.

Tämä vierailu tulee olemaan vuoden kohokohta fysiikan yhteisölle Suomessa. Lämpimät onnittelumme Professori L’Huillierille ja hänen kollegoilleen. Toivotamme hänet lämpimästi tervetulleeksi Helsinkiin maaliskuussa.

Kiitämme alla olevia yhteistyökumppaneitamme taloudellisesta ja logistisesta tuesta ja kiitämme erityisesti Suomalaista Tiedeakatemiaa ja Suomen Tiedeseuraa tarkoitukseen myönnetyistä apurahoista.