Nobel-palkittu fysiikan tohtori Anne L’Huillier vieraili Helsingissä

Suomen Fyysikkoseura järjestää perinteisesti vuosittain Nobelin fysiikan palkinnon saajien vierailuja Helsinkiin esitelmöimään fyysikkoseuralle sekä laajemmalle yleisölle. Yksi vuoden 2023 palkinnonsaajista, professori Anne L’Huillier, jatkoi tätä erinomaista perinnettä keskiviikkona 6. maaliskuuta.

Aamupäivällä professori L’Huillier vieraili Helsingin ranskalais-suomalaisessa koulussa (Lycée franco-finlandais d’Helsinki). Siellä hän esitteli tutkimustaan kansantajuisesti yli kahdelle sadalle lukiolaiselle ja heidän opettajilleen. Oppilaat olivat selvästi innoissaan vierailusta, sillä kysymyksiä sateli tauotta kokonaisen neljänkymmenen minuutin ajan. Suomen Fyysikkoseuran puheenjohtaja osallistui myös tilaisuuteen ja lahjoitti Suomen Fyysikkoseuran heijastimia oppilaille ja henkilökunnalle sekä Euroopan fyysikkoseuran inspiroivia fyysikoita esittelevän kalenterin koululle. Vierailun koordinoi Ranskan instituutti Suomessa.

Kuvassa vasemmalta oikealle: Mehdi Chergui (ranskan kielen opetuksen apulaisrehtori ranskalais-suomalaisessa koulussa), Martin Moritz (Helsingin eurooppalaisen koulun opettaja), professori Anne L’Huillier, Stéphane Schorderet (Ranskan instituutin johtaja Suomessa), Najat Ouakrim-Soivio (ranskalais-suomalaisen koulun rehtori), Kristiina Siimes (Helsingin eurooppalaisen koulun johtaja) ja Mathieu Girerd (Ranskan instituutin tiede- ja korkeakouluattasea). Kuva: Ranskan instituutti Suomessa.

Iltapäivällä professori L’Huillier piti yleisöluennon Helsingin yliopiston juhlasalissa. Luennon otsikko oli “The route to attosecond pulses” ja se käsitteli teknisiä ja tieteellisiä edistysaskelia, jotka lopulta johtivat attosekuntipulssien luomiseen ja hänen vuoden 2023 Nobelin fysiikan palkinnon saamiseen. Luento lähetettiin suorana verkossa, ja tallenne on katsottavissa Youtube-kanavallamme [täällä].

Luennon ja yleisön lukuisten valokuvauspyyntöjen jälkeen professori L’Huillier osallistui Ranskan Suomen-suurlähettilään järjestämään vastaanottoon hänen kunniakseen Ranskan suurlähetystössä Helsingissä. Vieraisiin kuuluivat suurlähettilään ja seuran puheenjohtajan kutsumat henkilöt sekä Suomen Fyysikkoseuran jäseniä.

Illalla professori L’Huillier osallistui hänen kunniakseen järjestettyyn illallistilaisuuteen Helsingin keskustassa Fyysikkoseuran puheenjohtajan isännöimänä. Vieraisiin kuului alkuperäisen Helsinkiin kutsukirjeen allekirjoittajat, vuoden 2023 Fyysikkoseuran lopputyöpalkinnon voittaja sekä Fyysikkoseuran hallituksen edustajia.

Kuvassa vasemmalta oikealle: FT Inkeri Kontro (Suomen Fyysikkoseuran fysiikan opetuksen jaoston puheenjohtaja), FT Ondřej Krejčí (Suomen Fyysikkoseuran monimuotoisuustyöryhmän puheenjohtaja), FT Daniel Price (Suomen Fyysikkoseuran puheenjohtaja), professori Simo Huotari (Helsingin yliopisto, fysiikan laitoksen johtaja), Tiina Minkkinen (Suomen Fyysikkoseuran vuoden 2023 lopputyöpalkinnon voittaja), professori Hannu Koskinen (Suomen Tiedeseuran puheenjohtaja), professori Anne L’Huillier, professori Martti Kauranen (Suomen Akatemian hallituksen varapuheenjohtaja) ja professori Robin Ras (Aalto-yliopisto, fysiikan laitoksen johtaja).

Olemme erittäin kiitollisia professorille L’Huillierille siitä, että hän varasi aikaa kiireisestä aikataulustaan Helsingissä vierailuun, ja esitämme hänelle vilpittömät kiitoksemme Suomen Fyysikkoseuran puolesta.

Kiitämme kaikkia yhteistyökumppaneitamme taloudellisesta ja logistisesta tuesta, joka mahdollisti tämän vierailun, ja kiitämme Suomalaista Tiedeakatemiaa ja Suomen Tiedeseuraa heidän myöntämistään avustuksista.

2024 Vuosikokous

Suomen Fyysikkoseuran seuraava vuosikokous pidetään tiistaina 5. maaliskuuta klo 14.00-15.00 Helsingin yliopiston päärakennuksen huoneessa U4072 hybridikokouksena. Jos olet nykyinen jäsen etkä saanut […]